Kuldesikring af fyringsolie
Kuldesikring af diesel og fyringsolie
Samlet oversigt over kuldesikring for de forskellige diesel-
og fyringsolieprodukter, samt gode råd til at undgå uforudsete driftsstop om vinteren.
Hvad betyder kuldesikring?
Når man taler om kuldesikring af diesel
og fyringsolie er der to vigtige begreber, nemlig Cloud Point og CFPP. Diesel og fyringsolie består af mange
forskellige kemiske forbindelser, nogle af disse forbindelser omdannes til vokspartikler ved faldende temperaturer.
Cloud Point
Cloud Point er den temperatur, hvor de første vokspartikler
udfældes fra olien, dermed vil olien blive uklar og grumset. Olien kan stadig anvendes ved temperaturer
under Cloud Point. Når temperaturen igen bliver højere end Cloud Point, vil olien blive klar igen.
CFPP
CFPP betyder Cold Filter Plugging Point, (filterblokeringspunktet).
Når temperaturen bliver lavere end Cloud Point vil større mængder af vokspartikler blive udfældet fra olien.
Ved en given temperatur vil der være udfældet så mange vokspartikler, at brændstoffiltret tilstoppes - denne
temperatur er CFPP. Temperaturen afhænger dog af brændstoffiltret. CFPP fastslås som en laboratorieanalyse,
hvor der anvendes et standard-filter til bestemmelse af CFPP. Derfor vil nogle brændstoffiltre først blive
tilstoppet ved temperaturer lavere end CFPP.
Nedenstående tabel viser kuldesikrings- egenskaberne på Shells forskellige diesel- og fyringsolieprodukter.
Tabellen angiver også anvendelsen af de forskellige produkter.
Fyringsolier til jordtanke, indendørstanke og udendørstanke
|
CFPP
(C°)
|
Cloud Point
(C°) |
Periode
|
Anvendelse
|
Eco Thermo |
-20
|
-8
|
Hele året
|
Fyringsolie
|
Eco Extra
|
-20
|
-8
|
Hele året
|
Fyringsolie med forbedret kvalitet, der giver større driftsikkerhed
|
Eco Blue
|
-12
-18
|
0
-7
|
Sommer 1/4 – 30/9
Vinter 1/10 - 31/3
|
Fyringsolie med meget lavt svovlindhold. Anvendes bl.a til kondenserende kedler.
|
|
Kuldesikring af diesel og fyringsolie
Hvor meget er olien kuldesikret til?
Når man angiver at olien er kuldesikret til f.eks. –20 °C, er det altid CFPP og ikke Cloud Point der angives.
Dermed vil man kunne opleve at olien er uklar ved temperaturer højere end CFPP. Olien kan derfor uden problemer
anvendes ved temperaturer mellem Cloud Point og CFPP.
Gode råd til at minimere driftsstop
Vi giver her nogle få gode råd til at minimere risikoen for driftsstop:
Frit vand i brændstoftanken Når brændstof udsættes for forskellige temperaturer, vil der kunne
udfældes frit vand (kondens).
Når brændstoffets temperatur er under frysepunktet, vil vandet fryse og stoppe brændstoffiltret eller
rørene i brændstofsystemet.
Løsningen på dette er forebyggelse.
Det er vigtigt at tanken drænes/ bundsuges for vand med faste intervaller. Intervallerne er forskellige
fra tank til tank og er meget afhængig af placering og gennemløb. Det anbefales at bundsugning foretages af
et autoriseret firma. Der findes mange firmaer der foretager dette:
AA-Transport tlf.: 8622 0733 eller 57298840
Jysk Miljørens tlf.: 8694 5555
Leif M. Jensen tlf.: 4396 1566
Firmaangivelserne her er eksempler og gives som en serviceoplysning.
Bundsugning kan evt. kombineres med den lovpligtige inspektion af visse store tanke. Hvis vandet er
frosset til is, skal isen først tøes op inden vandet kan fjernes. Ved at holde brændstofsystemerne fri
for vand undgås endvidere risikoen for dannelse af dieselpest. Dieselpest er bakterier (levende organismer),
der (kun) lever i fasen mellem vandet og brændstoffet. Dieselpestbakterierne vil stoppe brændstoffilteret, og
dermed give driftsstop. Hvis brændstofsystemet holdes frit for vand, vil man dermed også minimere risikoen for
dieselpest.
Forkert kvalitet på tanken
Shells brændstoffer er udviklet så de normalt kan anvendes hele året uden problemer. Shell Thermo Fyringsolie
Extra og Thermo Premium Extra er kuldesikrede hele året. Shell Thermo Eco Ultra fåes stadig i en sommer og vinter
kvalitet (se skema) med kuldesikringsperioder. Dieselolien findes kun i én kvalitet, men kuldeegenskaberne er
forskellige fra sommer til vinter. Hvis der om vinteren er sommerkvalitet af diesel tilbage på lagertanken,
eller der er fyldt fyringsolie til indendørstanke på en jordtank/ udendørstank vil der være stor risiko for
filtertilstopning.
Løsningen er fortynding
Det er vigtigt at fortynde produktet så meget som muligt med vinterkvalitet af dieselolien. Det anbefales ikke
at tilsætte petroleum til brændstoffet. Der er flere forklaringer til dette:
Dieselolie og fyringsolie er tilsat nogle specielle additiver til opnåelse af CFPP. Disse additiver er specielt
udviklede til diesel og fyringsolie produkter. Derfor er der stor sandsynlighed for, at disse additiver ikke virker
optimalt, hvis der tilsættes petroleum. Cloud Point vil altid forbedres, men CFPP kan blive dårligere. Endvidere har
dieselolie krav til de smørende egenskaber. Hvis der tilsættes petroleum, vil disse egenskaber blive forringet, med
risiko for forøget slidtage af brændstofpumpen.
Tilstoppede filtre ved voks
I perioder med meget lave udendørs temperaturer vil der kunne dannes så meget voks, at brændstoffilteret vil kunne
blive tilstoppet. Dette gælder specielt for køretøjer der er placeret udenfor og som kun startes i korte perioder.
Løsningen på dette er igen forebyggelse.
Det kan ofte være en fordel hvis køretøjet først tankes om morgen, da produktet i lagertanken er varmere (Hvis tanken
er en jordtank eller indendørstank). Hvis filteret er stoppet, skal brændstoffet opvarmes til temperaturer over Cloud
Point, dermed vil voksen smelte igen. Dette kan eksempelvis være ved hjælp af en varmeblæser. Det anbefales endvidere
at brændstoffilteret skiftes.
|
|
|